Månadens Bild mars färg - kommentarer

Plats 1-7 utan inbördes ordning:

Majken Eirestål ”Neonljus”
En bild som tyvärr saknar den grundskärpa som jag tycker denna typ bild bör ha. Har den kanske förevigats med en av alla dagens telefoner? Bäst tycker jag om de blå detaljerna som bryter av i det grå och gula i kvällningen.

Berndt Tenlid ”Kvartetten” Just rött är min absoluta favoritfärg. Det skulle kunna skojas bort med att det med andra ord är lite för lite lingon i bilden. Vill inte heller kalla bilden risig.

Göran Johannesson ”Höstlövet”
Ett motiv som jag själv skulle kollat in. En dragning åt höger ger lite spänning. Det orangea lövet är ju komplementfärg till det blå vattnet och blir ju på så sätt extra spännande. En finess är att man kan i vissa program minska en del av det gröna inslaget i vänster kant. På så sätt blir det mer blått som kontrasterar mot lövet. Det är inte säkert att bilden skulle hoppat upp i listan men en ide´ jag fick. Dessutom gillar jag ju löv. Gärna lagom vissna och halvruttna.
Bild 341. Margareta Unemyr ”Händer som formar” En bra bild som skulle göra sig fint i en kollektion om drejning. Allt stämmer men i konkurrensen så blir det tyvärr utanför listan.

Ulrica Carlson ”Längtan till bal”
Ännu en gång flickan som är på väg till balen. Bra harmonierande färger och snyggt avvägt med skärpa enbart på personen. Själv hade jag nog höjt kontrasten ett snäpp. Flickans pose är härlig med handen och armen som sträcker det tunna tyget. När sedan håret dras iväg av vinden får man ytterligare ett uttryck för rörelse och fart. Möjligen kunde bilden beskurits ett litet litet snäpp i överkant. En lång diskussion och bra att bilden sätter fart på legoklossarna uppe i skallen.

Berthil Johansson ”Solenergi” Denna bild kallas Solenergi. Själv tror jag det mest kommer vattenkraft i trådarna.

Leif Arvidsson ”Vallmorött” För mig som är en stor älskare av Gotland så känns detta foto som en sida i albumet. Motiv som ständigt förändras och vallmon som skiftar mycket i olika ljus och framträder så annorlunda på hur de växer i förhållande till sin omgivning. Översta blomman i knivskarp fokus och vackert motljus blir dekorativt. Allt som är i oskärpa är ju även det en del av bilden och ingår ju i kompositionen. Totalt sett tycker jag att här stämmer det mesta.

Per-Olof Gäddlin ”Skarvfiske”
En hemsk fågel och en vacker fisk. Motljuset i fenorna lyfter bilder och skuggspelet i ytan och vattnet är även det ett vackert inslag i en mörk bild. Men ändå perfekt inställda skuggpartier så att man inte missar uttrycket i skarvens huvud.

Monica Engstrand ”Solnedgång över Cuiping Hill” Fotografen har fängslats av det vackra landskapet och att solen är på vägen ner. En situation som lätt fyller minneskorten fortare än mycket annat. Bra att man har full koll i skuggorna i landskapet. Man är ju som åskådare väldigt långt bort (i dubbel bemärkelse) men en och annan detalj gör bilden lite intressantare. Vackraste partiet tycker jag är hela övre delen av bilden. Det orangea solljuset till höger drar över i mycket fina toner från det blå vänstra hörnet. Om inte dessa färgskiftningar funnits tror jag bilden inte alls varit lika attraktiv.

Erhard Gollenia ”Längtan” Den skira bryggbilden som sätter fantasin i rörelse. Inte den allra vassaste eller skarpaste i tävlingen men en av de mest tilldragande. Vem brukar sitta här? Fotografen och någon mer kanske? Känns inte som så arrangerad som man själv hade önskat men sikten bort över sjön är så himla fascinerande. 

Plats 1-6:
                                                                                                                                                               
6. Lars-Ove Andersson ”Morgonsol”
Bildens stora förtjänst är dess uppbyggnad. Två lika former och bjärt kontrasterande ljussättningar. Säljes till LRF!

5. Karin Lundgren ”Höst i harsyraskogen”
Imse Vimse Spindel på upptäcksfärd i morgonljuset. Färgen och skärpan leder blicken till det verkliga motivet. Lagom oskarpt ser man även några tecken på annan växlighet.

4. Dan Bäckman ”Den helige mannen” 
En bild med hela tre motiv. Lila gubben (inte lilla), familjen svensk och supermarket. Påpassligt fotat men jag hade gärna sett att familjen saknats. Den går ju inte att maska bort heller. Den lila ”profeten” i det perfekta ljuset är som en rörlig staty framför affären som med färg och form blir till ett fyndigt vykort från Grekland.


3. Bo Svensson ”Agility”
Action till 100%. Perfekt skärpa på ”papillonnens”  fokuserade blick. Handledaren däremot i mer oskärpa vilket understryker att fotografen valt stor bländare och en snabb tid. Föredömligt uppbyggd bild. En bild på en agilitytävling blir inte så mycket bättre än så här. Plus att det renderar till tredje pris.

2. Göran Unemyr ”Mandelblom”
Detta är en bild ide´ som jag själv aldrig skulle komma på. Antingen hade det blivit blommorna eller modellen. Så nu kan ni ju tänka tillbaka på vinnarbilden i svartvitt. Kom denna då tvåa för att den har samma ingredienser? Nej absolut inte. Snyggt jobb helt igenom. Vita blommor och vita prickar i sjaletten ramar in ett vackert öga (och ögonvita) med superskärpa.

1. Anders Lundgren ”Knut”
Bofinken
Knut intog direkt en av de översta platserna i denna tävling. Det finns som oftast flera bra saker som gör att en bild attraherar en betraktare. Fågelns egen riktning stämmer överens med grenarnas och allra finaste grejen i kråksången är Knuts färg harmonierar till 100 % med färgerna i bokskogen. En av de bästa bilder jag sett i år men vi är ju bara i februari…..

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln