Månadens Bild mars svv - kommentarer

Plats 7 utan inbördes ordning:

Majken Eirestål ”Parasit”
Bilden som ”härstammar” från en granskog. Detta var menat som ett skämt. Jag har svårt att känna fotografens tanke bakom bilden. Eller är det sorgen över att ett träd har dött? Eller att det är barkborren som eventuellt har slagit till?

Erhard Gollenia ”Frosten”
Jag förstår tanken och ser motivet. Själv skulle jag nog försökt krypa lite närmare. Men det är ju lätt att säga för mig. Tekniskt sett bör man öka kontrasten och lägga på något mer skärpa. I motivets närhet finns absolut möjligheter till riktigt bra bilder. Det kunde kanske också blivit en fin färgbild?

Berthil Johansson ”Trygga ramar”
En fin idé och ett förmodat snabbt kameraskott. Fågelungen är motivet och hunden får stå för faran i bakgrunden. Hunden som jag förmodar är svart känns lite för lättad för att få godkänt av mig. Min teori är att hunden skulle upplevts mer som större eller som ett större hot om den varit betydligt mörkare. Dessutom skulle inte kornstrukturen upplevts som störande. Denna bild kunde gott fått en bättre placering om tekniken imponerat.

Dan Bäckman ”Vinterdag”
En bild som visar att i denna klass heter det svartvitt. Ett stort plus för det! Uppbyggnaden störs tyvärr av alla komponenter som spretar åt olika håll. Den slingrande ”ormen” som är bildens verkliga motiv får alldeles för många detaljer som drar bort blicken. Himlen med dess moln och rök är välgörande i bakgrunden.

Göran Johannesson ”Stranden” Så en bild där fotografen hållit igen med den svarta färgburken. Min uppfattning är att gråvädret är härskande och då kunde man pytsa på lite med svärta och kontrast. Motivet är bra och inbjuder till fotografering. Himlen saknar inte struktur och så man kunde lätt skapat en mer iögonfallande bakgrund. Kan bara säga att själv hade jag gått loss till hundra. Nästan så man sett Omberg i bakgrunden.

Lars-Ove Andersson ”Lekfullt”
Här är i alla fall en bild som verkligen som har stöt i skuggpartierna och ändå en fin teckning. Denna bild hade jag som en fundering på att få komma bland de sex bästa men så blev det nu inte. Pojkarna har ett bra spel sinns emellan som gör bilden lite intressantare. Vågen som slår upp skapar även den en riktning in i bilden. Båtarna på ”redden” tillför inget extra och utan dem hade bilden känts ännu bättre. Ändå inget man klonar bort.

Karin Lundgren ”Paraply i naturen”
Naturens lilla paraply som känns översatt från färg till grått från en skirt softad morgonbild från smålandsskogen. Ja, jag skrev just grått för att saknar några partier där man kunde fått se det sota till lite extra. Bilden hade inte blivit skarpare i detaljerna men borde framstå så att man visar mer på det korta skärpedjupet.  Och på så sätt styrt betraktarens ögon. Kontrasten hade fått anpassats därefter.

Monica Engstrand ”Stolt Yaokvinna”
Ett av alla porträtt. Vill bara framhålla att det är bra att man har hållit igen i skuggpartierna. Den långa örsnibben med örhänget blir ett viktigt element. Bra komposition.

Per-Olof Gäddlin ”Svanmorgon” Bild som väcker lite tankar. En är att jag nog själv skulle backat ut lite grand. Röken och speglingarna i vattnet misstänker jag skulle bli än bättre med en mörk ”ram”. Trots att svanen skulle blivit något mindre antar jag att den blivit vackert centrerad.

Margareta Unemyr ”Balansgång”
En tämligen enkel bild men så påpassligt tagen. Själv är man höjdrädd men icke den grabben. Just hans flaxande vänsterarm och foten som lyfter över kanten är två faktorer som drar intresset till sig. Det räcker så. Så då går vi över till sjätte plats. 

Plats 1-6 

6. Göran Unemyr ”Min nya keps”
Åter ett fint porträtt där skäggstubben lyser i motljuset. Det korta skärpedjupet accentuerar närheten till mannen. Att hans högra öga inte är riktigt skarpt är inget som stör. Kort skärpedjup är inte fel. Fick han möjligen en ny keps som modellarvode?



5. Ulrica Carlson ”Glädje”
Man blir smittad av tjejens varma leende. Att bilden dessutom heter ”glädje” är ju inte så konstig. Just bildtexter är annars inte något jag själv brukar kolla så noga innan bedömningen är klar. En mjuk kopia trots att skuggan är tämligen kraftig. Jag antar att fotografen tog fler bilder när flickan går emot hen. Vinden som tar tag i klänningen ger också en extra rörelse och det är för mig ett stort plus. Dock ett lite minus för det känns som ”horisonten” lutar en liten liten bit…

4. Anders Lundgren ”Röttle”
Vattenfall är något som även jag gillar. Utan att se bildens namn så insåg jag att det var i Röttle. Ett perfekt inställt framkallningsläge från vitt till svart. Dessutom så är fallets övre delar lite mer träffade av ljus och på så vis känner man av att det är två våningar i fallet. Varför kom då denna bild bara på plats nr 4? Svaret är att tre andra bilder var lite bättre. Inte tekniskt men de lyckades vrida min hjärna ett eller halvt extra varv.

3. Berndt Tenlid ”Fjällgölen”
Bilden som hela tiden fångat mitt intresse. Någon tycker kanske den är lite enkel? För mig har den framkallat känslan av jag vill se den i färg. En för mig annars ovanlig upplevelse. Väldigt bra ”mörkrumsarbete” med andra ord.

2. Bo Svensson ”Grodan Boll”
Grodan som nästan kunde vunnit. Snyggt framkallat och max skärpa i ögat. Grinig som man är sedan urminnes tider så föll nog bilden ned till plats nummer 2 på grund av att grodan ligger allt för centralt i en annars snygg komposition.

1. Leif Arvidsson ”Ingrid W”
och vinner därmed denna klass. En bild som känns väldigt äkta. Hennes handske om rosens stjälk ger äkthet åt en bild som lätt kunde ses som arrangerad. Inget fel med arrangerade foton men detta har hela tiden varit min favorit. Eller i alla fall en av dom. 


 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln